(GE)  BOUWEN OVER  DE  HELE  WERELD 

Dit is ons nieuwe thema voor na de herfstvakantie : van ma 4 nov tot vrij 15 november 19
*Maandag 11 nov = vrije dag (school dicht)
Wat komt er aan bod tijdens deze 2 weken in de klas ?
Deze 2 weken staan gebouwen( van over de hele wereld) centraal en komen we veel te weten over het bouwen van een huis of een toren of een speciaal gebouw.
 *Hoe wordt een huis gebouwd ? Welke materialen hebben we nodig? Waar kan je een huis bouwen? Wanneer is een huis echt afgewerkt ?
*Hoe hoog is die toren ? Hoe maak ik een stevige muur ? Hoe ziet dat speciaal gebouw eruit ? Zijn er deuren in, vensters, zie ik er een torentje bovenop?

Al deze vragen vinden in dit thema een antwoord en we proberen ook zelf aan de slag te gaan met stenen, planken en bouwgerei.
We leren ook al veel over ruimtelijke begrippen en ook tellen komt aan bod en plannen maken en bouwen zelf  natuurlijk .
Zijn de techniekers of bouwvakkers in de klas er klaar voor?

Ook in de godsdienstige verhaal “Het huis op de rots” leren we waar we best een huis bouwen en ook waarom dit niet altijd kan op een leukere plaats.
We vertellen ook over ons eigen huis, in welke straat het staat en welk huisnummer je hebt,enz….
We spelen ook speciale spelletjes zoals Toren van Pisa, rupsentoren,….

*Begrippen die bij dit thema vaak aan bod komen zijn : huis, straat, woning, gebouw, bouwen, toren, muren, metselen, timmeren, bouwwerf, deur, dak, vensters, ramen, baksteen, planken, schouw, dakpannen, ….
*Wiskundige begrippen : hoog, laag, midden, opbouwen, afbouwen, afbreken, hoogte, breed, smal, veel, weinig, tellen en hoeveelheden vergelijken,….
*Al deze begrippen worden tijdens deze 2 weken verwerkt in verhalen, boeken, spelletjes, beeldend werk en vooral ook op de bouwmat.
Dus…bouwers ; aan het werk !
Wat mag je kleuter meebrengen naar school ?













Aandachtspuntjes
ð

-Op maandag 4 nov mag je kleuter eens een foto van je huis meebrengen om over te vertellen of een prent waarop een huis duidelijk te zien is en waarover je kleuter kan vertellen.
Het gaat hierbij vooral om het uitzicht van het huis (ramen, deur,dak,….)
-een lege schoendoos en een paar lege rolletjes (van keukenrol of toiletrol) kunnen we ook gebruiken om te knutselen en te bouwen
-met een leeg (en uitgespoeld) brik (van melk of fruitsap) kunnen we ook knutselen in de klas.
*Voor de 3e KK : deze kleuters mogen ook een 20-tal suikerklontjes meebrengen (graag in een zakje aub,naam van je kleuter op het zakje)
Hiermee gaan we eens proberen om een speciaal bouwwerkje te maken…..

*Niet vergeten ; je naam erop zetten !
--------------------------------------------------------------------------------------
-naamtekenen van jas en fluojas aub; er geraken zovele spullen verloren waarop geen naam staat.
-de actie voor het dragen van de fluovestjes start weldra !
’s morgens is het ook nog donker als de school opent…dus fluo-vestje aan aub !! Zo is je kleuter ook beter gezien op straat.
Wanneer we met de kleuters op straat gaan (voor een uitstapje bv) is dit ook verplicht.
-flesje water voor in de klas en gewone droge koek of stukje fruit elke dag meegeven aub ( we eten ook nog eens in de namiddag)
Wie in de refter eet mag ook altijd een 2e flesje water meebrengen (1 voor in de klas + 1 voor in de refter)
-elke kleuter heeft zijn/haar eigen zakdoek nodig of pakje papieren zakdoekjes dat in de klas mag blijven.

-schrijf de naam van je kleuter ook op datgene wat je kleuter mag meebrengen naar de klas.
Zo vindt iedereen zijn/haar eigen materiaal terug.








Reacties

Populaire posts van deze blog